lockStd

Thursday, October 29, 2015

Imam Khomenei Shrine - Teheran Iran

Cerita hari ni lain sikit dari yang lain. Ini pasal seorang tokoh dan juga landmark dia.... Imam Khomenei Shrine... Biarlah siapa dia cuma saya hormat tokoh ini. Tokoh moden yang mampu menyatukan 70 juta rakyat Iran bangun menentang kapitalis amerika - penaklukan kedutaan US, saddam husin dalam perang iran-iraq selama 8 tahun dengan 1 juta lelaki iran mati dll.

kompleks ini yang luasnya diperkirakan berkilometer persegi luas.... longgar lutut wa jalan2 dalam ni tapi dikuatkan juga gara2 senyuman manis gadis2 iran

nak masuk kompleks ini ingatlah nombor pintu masuk anda.... kalau tidak 100% sesat. kalau tengok wiki dia kata kerajaan iran belanja US2B buat kompleks tu.... tak heran la sebab tanah area tu kira2 US1000 per sq meter kira macam tanah murah saja sebab di west teheran boleh cecah US20,000 per square meter. dari epot tengok kanan bila nak masuk city, ada 4 minaret. tak boleh miss kecuali orang buta hahahaha.

kat dalam tu tak boleh ambil gambar tapi sempat juga snap beberapa keping curi2. ada security oooo siap scan macam di epot beg2 kita. depa takut orang bawa bom atau senjata api. kayu selfie den pun depa ketuk2 check takut kata senjata api. nak semayang dalam tu tak berani dah.... pernah kena sound sesat sekali oleh fanatik syiah dalam masjid (masjid lain la di Semnan kira2 300km dari Tehran) pasal tak letak batu. buat jamak la kan lagi pun musofir.

kalau nak tengok kucing parsi pi la situ. belambak. wa pi kecek2 kucing sekog kena gelak dengan sekumpulan anak gadis... depa tatau kucing tu mahai woooo di malaysia.

No comments:

Post a Comment